Takk for kampanjebidrag!
NOAS avsluttet nylig kampanjen #etsmykkeforenflyktning. Stor takk til alle som har deltatt!
Kampanjen ble lansert i februar, som en reaksjon på den danske smykkeloven og regjeringens forslag til asylinnstramminger i Norge. På grunn av smykkeloven i Danmark ble smykker forbundet med å frata flyktninger verdighet og rettigheter. Vi ønsket at smykker i stedet skal være et symbol på respekt for mennesker på flukt. I Norge er det ikke foreslått noen smykkelov, men flere av innstrammingsforslagene går enda lengre enn den danske loven i å frata flyktninger grunnleggende rettigheter – og de vil særlig ramme kvinner og barn. Et forslag er å kaste ut mindreårige flyktninger når de fyller 18 år, et annet gjør det umulig for flyktninger å gjenforenes med familie i Norge før det har gått seks-sju år.
En rekke kjente og mindre kjente personer har donert smykker for å markere sin støtte til mennesker på flukt. Smykkene ble stilt ut på Det Norske Teatret mellom 11. og 13. mars, og så auksjonert bort over nett. Lørdag 12. mars var det et åpningsarrangement med blant annet sør-afrikansk musikk, slam poetry og debatt om Norges håndtering av flyktningsituasjonen.
Kampanjen har fått stor spredning. Særlig mange har fått med seg kampanjevideoen med Ane Dahl Torp, Sigrid Bonde Tusvik og Gert Nygårdshaug som forklarer hvorfor de vil gi bort smykker til kampanjen. Videoen er sett på NOAS’ facebookside mer enn 400 000 ganger, og har blitt delt over 4000 ganger. Filmen har også blitt vist fra TV2, Dagsavisen (nett og facebook) m.fl., så de reelle tallene anslås å være mye høyere. I tillegg kommer kortere videoer fra andre kjendiser som gir sitt bidrag, som hver er sett flere tusen ganger, samt diverse oppslag fra smykkeutstillingen og åpningen på Det Norske Teatret. Kampanjemedarbeiderne våre anslår at vi totalt, med presseoppslag og øvrig engasjement, har nådd godt over en million nordmenn med budskapet vårt.
Stor takk til alle som har gjort dette mulig! Vi er svært takknemlige for alle som har donert smykker, deltatt på åpningsarrangementet, kjøpt smykker eller bidratt til på andre måter.
Les mer om bakgrunnen for kampanjen, og se kampanjevideoen her.