NOAS’ informasjonsprogram for nyankomne asylsøkere
Norsk Organisasjon for Asylsøkere (NOAS) har fra 1. september 2003 ansvaret for å gi et informasjonstilbud til alle asylsøkere straks etter ankomst til Norge. Hensikten er å sikre alle nyankomne asylsøkere god og systematisk informasjon om rettigheter og plikter.
Norsk Organisasjon for Asylsøkere (NOAS) har fra 1. september 2003 ansvaret for å gi et informasjonstilbud til alle asylsøkere straks etter ankomst til Norge. Hensikten er å sikre alle nyankomne asylsøkere god og systematisk informasjon om rettigheter og plikter.
Informasjonen skal gis innen tre dager etter ankomst, mens asylsøkerne befinner seg på transittmottakene Tanum og Lierskogen. NOAS’ informasjonsmedarbeidere skal være til stede på transittmottakene hver kveld mellom klokken 18:00 og 22:00. Alle asylsøkere skal informeres på sitt morsmål eller på et annet språk de forstår godt.
Basisinformasjonen skal gis i form av informasjonsfilm og brosjyre, som begge foreligger på 34 språk. Asylsøkere skal også få tilbud om ytterligere informasjon gjennom tilbud om individuelle samtaler. NOAS har ansatt 20 informasjonsmedarbeidere på deltid som dekker 14 av de største språkgruppene. Asylsøkere innen de øvrige språkgruppene vil få tilbud om individuell samtale via tolk.
NOAS utfører informasjonsprosjektet på oppdrag fra UDI, men vil, i henhold til kontrakten mellom UDI og NOAS, ikke gi informasjon som er ”i strid med NOAS’ formål og vedtekter”. Rolletydelighet vil også bli fremhevet i arbeidet.
Enkelte av brosjyrene er allerede tilgjengelige på hjemmesiden. Alle brosjyrene vil etter hvert bli tilgjengelige også her.
NOAS, september 2003